James Franco-filmproducenten svarar på John Leguizamo Castro-kritik – The Hollywood Reporter

Efter kritik John Leguizamo från James FrancoRollen som den kubanske revolutionären Fidel Castro i en oberoende film Alina från KubaProducenten John Martinez O’Phelan slog tillbaka och kallade kommentarerna “kulturellt analfabeter”.

Regisserad av Miguel Bardem och baserat på ett manus av Jose Rivera och Nilo Cruz, spelar Franco tillsammans med Mia Maestro, som porträtterar Natalia “Nati” Revuelta, en kubansk-född umgänge som Castro är romantiskt inblandad med. Filmen är baserad på den sanna historien om Alina Fernández, spelad av Ana Villafán, en kubansk flykting som blev social förespråkare och som vid 10 års ålder får veta att hon är Castros dotter.

Leguizamo, en colombiansk-amerikansk skådespelare som skrev och spelade i Broadway-produktioner Latinsk historia för idiotertog till Instagram i fredags för att kritisera beslutet att casta Franco och ifrågasatte Hollywoods “uteslutning” av Latinx-gemenskapen och noterade att filmen om Castro är “en allvarligt svår historia utan överdrift.”

“Hur pågår det här fortfarande?” Leguizamo, som tidigare har uttalat sig om bristen på Latino-representation i Hollywood, sa gjutning. “Hur räknar Hollywood oss ​​och stjäl våra berättelser?” Inga fler anslag från Hollywood och streamers! Bojkotta! Den är sönder! Plus en allvarligt komplicerad historia utan flor som skulle vara fel! Jag har inga problem med Franco, men han är inte latino!

Som svar sa filmens producent, O’Phelan, i ett uttalande Hollywood Reporter Att han beundrar Leguizamo, men hans kommentarer är en “blind attack”.

“Någon som John Leguizamo har historiskt sett ansetts av latinamerikaner som en av de första latinamerikanska skådespelarna sedan 90-talet, och jag har alltid beundrat honom som en landsman. Men hans kommentarer är en kulturellt analfabet och blind attack med noll substans relaterad till detta projekt. ”

“Sanningen om okunskapen tillskrivs hans uttalande som indikerar hans personliga syn på att vara ‘latino’ eftersom landmassa eller bostadsområde inte bestämmer en persons blodhistoria eller genetik”, fortsätter han.

O’Phelan fortsätter med att säga att Leguizamos “anteckning är bra att prata om eftersom de representerar samma förvirring och identitetskris i Hollywood just nu i det latinamerikanska samhället i Amerika, som insisterar på att vi bara ska identifiera oss som latino, vilket är mest för att. Om lögnerna som sprids av aktörer som utger sig för att representera oss men istället skapar splittring bland sitt eget folk.”

Producenten drar slutsatsen att Leguizamos kritik i slutändan förringar vem filmen handlar om: Fernández.

“Jag tror att hon måste komma över sig själv och också erkänna att den här historien handlar om en invandrarkvinna från Latina som bor i Amerika som har historisk betydelse, ledd av en Latinakvinna, och jag är bara en vanlig person som gör det, så hon har också att förstå att det är lite nedslående att “Att se vårt arbete attackeras av någon som påstår sig vara en ledare i Latino-gemenskapen”, säger han.

Alina från Kuba Enligt O’Phelan har den en cast och besättning från “minst sju nationer runt om i världen”, med produktionsdesign av Carlos Osorio, redigering av Diego Fernando Bustamante, kostymdesign av Daniela Rivano och Juan Carlos Gil som fotografichef . Nana Fisher, som ofta har samarbetat med Franco, kommer att leda hans makeup-team och Jessica Drake kommer att fungera som huvudskådespelerskans dialektcoach.

Alana de la Rosa, María Cecilia Botero, Harding Jr., Sian Cheong och Rafael Ernesto Hernandez är bland de stödjande skådespelarna i filmen, som ska börja spelas in den 15 augusti i de colombianska städerna Cartagena och Bogotá.

Francos roll är en av hans första sedan 2019 års animerade film Ledade hundar och HBO-serien Tvåa. Den Oscarsbelönade skådespelaren åtalades eller LA Times konto Efter att ha vunnit en Golden Globe 2018 för flera sexuellt utnyttjade kvinnor Katastrofens görare. Franco 2021 Avgjord rättegång om sexuella övergrepp Skådespelarna Sarah Teeter-Kaplan och Tony Gaal är före detta elever från hans numera nedlagda skådespelarskola Studio 4. Francos advokater har förnekat anklagelserna, men skådespelaren har erkänt att han legat med elever, även om han sa att det inte var någon i hans klass.